Інша назва елемента: вінникарство Савранщини
Внесено до регіонального інвентаря в листопаді 2020 року.
Прагнемо підтримати вогонь живої традиції
ДОМЕН: знання та практики, що стосуються природи та всесвіту; традиційні ремесла.
СТРАТЕГІЇ ТА ЗАХОДИ З ОХОРОНИ: підвищення обізнаності, підвищення поваги.
Короткий опис:
Небагато сіл мають якусь особливу деталь, яка би виділяла їх з-поміж інших. Подільські селища Осички, Вільшанка, Полянецьке та Концеба мають свою візитівку — вінникарство. Вони називають це найбільш екологічним пилососом. Тут, а також ще в кількох осередках у різних регіонах країни, виготовляють віники на всю Україну. Посіяний навесні та зібраний наприкінці літа врожай проса, зі стебел якого місцеві мешканці й роблять віники, «годує» їх упродовж усього року.
Віники тут в’яжуть усі. Діти, молодь, дорослі та люди поважного віку залучені до їхнього виготовлення. Є таке українське прислів’я: «Віник задля сміття виник». Але використовують його не лише для прибирання, а й для обприскування квітів, освячення оселі тощо.
Технологія виготовлення. На продаж віники роблять переважно зі стебел проса або сорго. Утім, віники можна плести навіть зі стебелець кущів — аби тільки ці стебла були сухі. Такі зроблені нашвидкоруч віники раніше часто можна було побачити в сільських хатах.
У Саврані та навколишніх селищах віники плетуть зі стебел проса. У місцевих ґрунтах ця культура приживається якнайкраще та дає рясний врожай.
Процес виготовлення віника починається ще задовго до того, як майстер сідає його плести. Спершу — наприкінці квітня або на початку травня — сіють просо, кілька разів просапавши та дочекавшись серпневого врожаю. Просо зрізають, сушать, складають у яски (гамак для перенесення проса — ред.) та несуть додому. Наступний етап: прочистити від зерен. Обробка врожаю проса з одного гектара триває понад місяць і зрештою виходить приблизно дві тисячі віників. Стебельця проса складають у в’язки, далі в три пучки, а вже після цього починається власне плетіння віника.
Плетіння одного віника в досвідченого майстра зазвичай займає всього 5 хвилин. Утім, усе залежить від людини, її темпераменту та темпу роботи.
Віник обв’язується спеціальною мотузкою — її виготовляють власноруч спеціально для цього. Років десять тому ще можна було перев’язати віник лозою, але зараз такий товар не розходиться, просять використовувати мотузок. Кажуть, що в сухий і спекотний день лоза лускає, тим самим ламаючи й сам віник.
Спершу плететься «лялька»: три пучки стебел кріпляться мотузкою один до одного. Накат — перемотування віника мотузкою. Три накати в основі віника, аби надати йому бажаної форми, та ще чотири — аби сформувати «ручку». Верхню частину «ляльки» потрібно зрізати, щоби було зручно брати віник рукою. Подарункові віники ще прикрашають золотистою стрічкою поверх накату. Менші за розміром віники слугують оберегом для дому.
Василь і Тетяна
Василь Гудзь із села Вільшанка займається плетіннями віників змалечку. Пам’ятає, як батьки обіцяли йому дати копійку на морозиво або відпустити пошвидше гратися, якщо він почистить просо. Пізніше хлопці самі змагалися в майстерності: хто зробить більше в’язок, той крутіший за інших. Перший віник Василь виготовив у восьмому класі. Спочатку все ніяк не виходило сплести правильно, без помилок.
— Правда, він у мене вийшов поганий. Перший віник ніяк не виходить. Я старався: по одному, по два, по три в’язав.
У Василя в садку облаштована майстерня. Станок, де плететься віник, має спеціальний отвір, куди складають просо. Під тиском воно пресується й стискається в розмірах. До дерева підв’язані нитки для обмотування віника та стрічки — то для подарункового.
Каже, що найскладніша пора для вінникаря — серпень. Саме тоді потрібно зібрати просо, зрізати, скласти в купу, очистити. Часом, працюють від ранку до ночі, аби встигнути.
Микола
Микола Шпитко із села Осички розповідає, що в них віниками почали займатися після Другої світової війни. Саме тоді тут уперше посіяли просо й виготовили перший віник. Сьогодні ж у кожному дворі в Осичках є станок для плетіння віників.
Батьки не виготовляли віників, тож Микола вчився цій майстерності сам: бува, підгледить у сусідів, бува, попросить у найманого чоловіка, що плів віники в них вдома, розповісти секрет. Уперше сів за станок у п’ятому класі, і от уже близько шістдесяти років не розлучається з просом та мотузкою. У 1960-х роках отримати зайві п’ять копійок із віника тоді, коли морозиво коштувало 14 копійок, — непоганий підробіток.
Працював зварювальником удень, а ввечері плів віники. Каже, коли був молодим, то за день міг до двохсот віників сплести, а зараз у середньому — п’ятдесят.
У технології виробництва віників не змінилося за останні півсторіччя майже нічого, окрім ціни. Серед місцевих майстрів склалася традиція, що чоловік виготовляє «тіло» віника, а вже прикрашає його стрічкою зазвичай жінка.
Віра
Віра Шпитко із села Осички багато років поспіль виготовляла віники. Називає себе підприємницею — возила вироби в Одесу, мала свій бізнес. Сьогодні ж в Одесу вона возить обереги, які сама виготовляє. Плете різноманітні композиції, кожен з елементів якої має своє призначення:
— Оце берегиня дому. Тут іде житечко, пшеничка, й овес — щоби збирався в празники рід увесь. Берегиня дому всю негативну енергію сюди збирає. Вона йде без очей — це спеціально так.
На Маковія, що його святкують у середині серпня, Віра збирає трави. Каже, що після освячення всі вони вважаються лікувальними: жито, пшениця, шафран, материнка, пижмо, деревій. Спершу сушить трави, потім із них плете косички. Усі елементи декору для оберегів відливаються з гіпсу та фарбуються.
Каже, що зараз повертається традиція шевченківських хатинок. Є попит на такі композиції. От вона й виготовляє з комиша стріху, із перцю — камінчики на порозі. Про символізм трав дізнається з інтернету: часник захищає від ворогів, а перець додає чоловікові гідності.
Для місцевих мешканців плетіння віників — це додатковий заробіток та родинна традиція, що з покоління в покоління передається нащадкам. Упродовж тижня плетуть, а в четвер виходять на савранський базар продавати.
Розташування:
Вінникарство побутує в Савранській селищній громаді Подільського району, зокрема в селах:
- Осички;
- Вільшанка;
- Полянецьке;
- Концеба.
Громади:
- Комунальний заклад «Центр культури, дозвілля і туризму» Савранської селищної ради Подільського району. Контактна особа: методист з клубної, культурної спадщини Лілія ПОЛІЩУК.
- Сільський будинок культури села Вільшанка. Контактна особа: художній керівник Марина МОРОЗЮК.
- Сільський будинок культури села Осички. Контактна особа: керівник художній Людмила РАДЧЕНКО.
- Сільський будинок культури села Полянецьке. Контактна особа: організатор культурно – дозвіллєвої діяльності Світлана САКАЛЮК.
- Сільський будинок культури села Концеба. Контактна особа: художній керівник Надія МАТЕВОСЯН.
Загальний e-mail: cultura-savran@ukr.net
Історична довідка
Щира вдячність
Лілії ПОЛІЩУК, методисту з клубної, культурної спадщини комунального закладу «Центр культури, дозвілля і туризму» Савранської селищної ради Подільського району.
за сприяння та участь у підготовці Інвентаря!